I Have A Dream!

En natt drömde jag att ST hade en Diktator som genomförde nedanstående saker med väldigt, väldigt kort varsel.
När vi nu får en sådan rejäl skattereduktion som det verkar bli i framtiden skulle allt överskott läggas på några av nedanstående punkter och inte på prispengar närmsta 3-4 åren.

  • Bygg om alla publikplatser, eller ännu hellre riv och bygg nytt för anpassa för framtiden i sektioner, från 500/1500/10000-20000 gäster så det hela tiden känns som vi har ”mycket folk”. Hotell & konferensbyggnad på baksidan, åtminstone på dom större banorna. Givetvis gratis entré på travet för alla hotellgäster. Vinnarcirkel byggs med plats för ekipaget mot publiken, mycket trevligare och löser ett problem för oss aktiva med värmningar. Hästen i Centrum.
  • Samtliga banor investerar i återvinningsanläggningar för gödsel och tar hand om den från de licensierade till självkostnadspris i sin region. Det löser ett dyrt och svårhanterat problem för de aktiva och med garanti en vinst i framtid för travet.
  • Kör lite färre lopp men med samma prispengar under ovanstående 3-4 år nu när vi har och kommer ha lägsta antalet hästar i startbar ålder under några år. Då blir det mer prispengar per lopp ändå. Sen om 4-5 år när vi ökar antalet hästar och vi investerat klart kan vi öka prismedlen med överskottet.
  • Skotvång MINST treårssäsongen ut.

***

  • 100 kr i första anmälningsavgiften till samtliga insats lopp den 1 februari som tvååring.
    Lätt att komma ihåg, lätt att informera/göra reklam för samtliga lopp. ”Trav-Sveriges viktigaste datum”. Ingen ”glömmer” att anmäla.
  • Premiechansen anmäls vid bestämt datum i februari eller mars som tvååring för dom som vill köra premielopp. Att fler är med i Premiechansen gynnar Svensk Travsport medan de som behöver pengarna för att kunna hålla på med sporten har den möjligheten. Det ska alltså vara upp till ägaren och inte upp till hästen om man ska ta premiepengarna. Svenska hästar ökar i värde både som unghäst och om dom säljs som lovande vid 2-3 års ålder.
    Det ska vara självförsörjande, men både tror och hoppas att det räcker till fler lopp än idag. Kungapokal & Sprintermästaren kommer behöva hjälp i framtiden för att inte självdö. Den svenska hästen tjänar dubbelt mot den amerikanska Hambohästen vid samma placering.

***

  • Samla bra sport till våra stora speldagar V86, V75 & GS75 så det stärker våra starka poolspel som genererar säkraste inkomsterna för travsporten i framtiden. Kör ihop V75 & GS75 på samma bana för att ta hand om de aktivas ohälsa så det blir mer mervärde och mindre resor för våra skötare (även för spelare & ägare tror jag)
  • Alla banor ska ha ”Publikdagar”, storbanor två/tre stycken och små banor 1 dag per år. Där gäller det att fokusera få in så mycket folk som möjligt den travdagen. Ingen entréavgift, massor av aktiviteter. Dessa dagar ska vara ”fasta” och den ska man ”tävla mot” nästa år. En fribiljett till valfri travdag till samtliga vid hemgång.
    Se & lär av Jägersro/Gentlemannadagen hur man gör. Kanske nån/några kommer tillbaka…
  • Ljus anmälan vid samtliga insatslopp så ingen missar att anmäla och ägaren kan lätta påminna sin tränare ifall han glömt.

***

  • Anställ en ”sniper” som skjuter med gummikulor på den som sköter segerintervjun OM denna tar upp tips till framtida lopp. I vinnarcirkeln hyllar vi vinnaren, framförallt ägaren och man pratar om hästen och loppet. Till fler tips finns det fullt med folk på stallbacken som har det som huvudsyssla. Seger DVD som hästägaren får ska naturligtvis innehålla även segerintervjun.
  • Wildcard till storlopp delas ut á la Boden/Zimmer i god tid innan anmälan går ut så samtliga vet och det finns inga frågetecken när anmälningslistan kommer.

***

  • Frys ned alla dopingprov så möjligheten finns att inom en överskådlig tid kunna fälla fuskarna även om dom ligger före dagens teknik.
  • Personlig assistent vid samtliga storlopp till utländska gäster, allt från upplägg, utrustning, rutiner etcetera som till och med följer med dom ut till banan. Typ kan säga på deras språk  ”Kom till mig när det står 2 min på startbilen så ska jag säga vart du ska vara och åt vilket håll du ska köra åt om 60 sekunder”.
  • Att diktatorn alltid sätter Hästen i centrum.

Men som sagt det var bara en dröm………ZZzzz


– Svante

Läcker Pontiac

Pontiac S.W. har gjort det lite jobbigt för sig ett tag och inte löpt upp till förväntningarna. Det hade förpassat fyraåringen till P21-lopp och på Romme studsade han upp ur ”källaren”. Ulf Ohlsson hittade tredje ytter från tillägg, svepte fältet 450 meter före mål och vann i smått överlägsen stil på 1.13,9/1.660 meter via 1.13 … Läs mer

Från två till åtta med Söderkvist

En strålande dag ombord hos Båth avslutades med Poochai på Mantorp. Stefan Söderkvist hade inte stiftat bekantskap med Poochai sedan 2012…då var duon tvåa i Örebros tvååringslopp Svampen, men de visade sig alltjämt trivas alldeles utmärkt tillsammans. Femte invändigt byttes mot andra utvändigt varvet kvar och Söderkvist kunde köra rakt fram hela vägen. När ledaren … Läs mer

När E3 blev E13…

E3 är en favoritstig för Svante Båth. Och 13 var inget undantag. No Matters fixade nämligen 13:e segern (sex korta hingstar, fem långa hingstar, två korta ston) åt stallet i Gävle. Det blir sällan som man tänkt sig, men när det blev galopp för flera hästar i första sväng satt No Matter hastigt och lustigt … Läs mer

Global Withdrawl finfin!

Global Withdrawl hade lite otur i uttagningarna till E3-finalen där en galopp kort före mål saboterade planerna på en skojig lördag i Gävle. Det var ingen revansch, men möjligtvis lite plåster på såren då han tog hem E3-consolation på fredagkvällen i läcker stil för Erik Adielsson. För första gången utan skor på hovarna flög Global … Läs mer

Zodiac smått överlägsen

Zodiac Kronos är alltjämt grön, orutinerad och har inte riktigt förstått vad det här med travlivet går ut på, men redan i livets andra start var han segermogen. Baskspår var väl inte optimalt, men när det såg ut som ett bowlingklot sköljde genom täthästarna i första sväng satt Zodiac plötsligt i ledningen! Ulf Ohlsson såg … Läs mer