Kan vara den bästa jag tränat!

Sommaren är i full gång med storlopp i antågande.
Nu väntar E3 finaler nästa lördag. Tre till final och det måste vi vara nöjda med.
Bythebook & Global Adventure vann sina försök medan Alien Kronos tog sig vidare i tufft försök och lite småjobbig resa som fyra.
Erik valde ”BTB”, men tyckte inte valet var givet.
Ulf Ohlsson kör Global Adventure och Markus B Svedberg sköter tömmarna bakom Alien.
Tuff final med många bra hästar, dock ska vi försöka toppa våra så de är riktigt på tårna.
BTB & Alien blir nog barfota runt om för första gången nästa lördag medan ”Ture” får behålla strumpor & skor på, men får testa jänkarbike i värmning.
Bäst chans av våra? Hmm pass på den…rädd för många men kanske mest för Aetos Kronos som såg mycket formstark ut i kvalet.
***
Om en dryg månad är det försök till Kriteriet, alltså Kallblodskriteriet 🤗.
Axel Sigfrid är ju vårat stora hopp. Vunnit sina fyra första starter.
Han kan vara det bästa kallblod jag tränat!
Får se om jag ändrar mig på torsdag kväll när Gorm gör debut. 😎
***
En annan som klättrar på listan om ”de bästa” är Attraversiamo.
Fick faktiskt för första gången på länge ”ståpäls” när Erik tryckte ned kickdownen på sista bortre långsidan i onsdags.
***
Vi tar några rader om Elitloppet å som varit hett ämne.
Ur min synvinkel efter några dagars distans så (tyckte lite annat direkt efter) så är det rätt att låta Dijon behålla segern i finalen, mycket mer tveksamt om han inte skulle blivit diskad för passgång i försöket.
Dock ska Jos bli diskad. Försvarstalet var att dom tyckte att han ändå varit tvåa.
Summa summarum våra regler är grymt tandlösa och ger bara utrymme för spekulationer.
Grovt störd = diskning, oavsett när i loppet det sker känns mycket mer logiskt för mig.

Angående domare känns det mer och mer rätt att vi ska ha ett professionellt domarteam, så stort att dom kan döma alla Sveriges travlopp och dom ska INTE jobba i team! Utan man bör ha rullande schema så man hela tiden får jobba med ”nya” domare.
Lättare då tror jag att få en mer likvärdig bedömning på alla banor, vilket säkert kuskarna skulle uppskatta.
Måste dom sitta i samma rum? Nej inga måsten tycker jag, så fort ett travlopp är över tittar dom ändå bara på en tv-monitor, det kan dom göra vart som helst.
War Room i travet känns som framtid.

– Svante, som fortfarande väntar på årets första dopp

Mellby Jinx behövde ingen tur

Mellby Jinx har tyvärr levt upp till sitt namn initialt i karriären, men när det var dags för final i Breeders Course lossnade det rejält för tvååringen. Erik Adielsson fick tredjespår genom första sväng innan han landade utvändigt om ledaren. Adielsson såg trots det nöjd ut och blicken bakåt 150 meter före mål var betryggande. … Läs mer

Bootleg tog consolation

Global Bootleg är intressant stammad med superpassgångarhingsten Somebeachsomewhere som morfar. Han höll sig i trav hela vägen i Kriterieconsolation väl understödd av Daniel Wäjersten. Från rygg ledaren hittade Wäjersten loss vid upploppets början och Bootleg växlade tempot snyggt. Segertiden blev 1.14,8a/2.640 meter. Kovik Fastighetsekonomi AB med flera äger Global Bootleg som sköts om av Ronja … Läs mer

Babsan – tuff brud i lyxförpackning

Babsan Kronos var inte långt ifrån en plats i Svenskt Travoaks och har visat fin form på sistone. Utdelningen kom i ett stolopp på Solvalla där Babsan var tuffast trots större delen av loppet utvändigt ledaren. Ulf Ohlsson var inte nöjd med andra ytter, utan klev fram utvändigt ledaren 1.400 meter före mål. Babsan Kronos … Läs mer

Tredje Solvalla-segern för kvällen!

Gazoline Mearas har varit ute i tuffa sällskap och stod på tur för seger. Ulf Ohlsson tog inga fångar från start och körde rejält för ledningen. Det kostade 1.10 första 500 och 1.14 på varvet. Gazoline Mearas stack undan in på upploppet och skaffade sig ointagligt försprång och höll undan på 1.13,5a/2.140 meter. Stall Countess … Läs mer

Manual Flight in på radarn

ASVT:s Auktionslopp var en av årets huvuduppgifter för tvåårige Manual Flight. Och det gick vägen utan några som helst problem. Manual Flight öppnade fint bakom bilen och satt i ledningen per omgående. Efter 1.15 första 500 dämpades tempot efter Erik Adielssons önskemål. Manual Flight klev sedan ifrån lätt i sin småmysigt flegmatiska stil på 1.16,7a/2.140 … Läs mer