Vindskydd eller väderkvarn?

Utan vindskydd.

Vad sägs om att höja kvalitét och omsättning till lägre kostnad tack vare effektivisering?

Det finns ett gammalt klokt ordspråk som säger ”När förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd och andra väderkvarnar”.
Om vi nu inte kan ändra på starttiden på V75 på lördagar så har jag ett förslag som jag tycker är bra ur många synsätt. Kör GS75 på söndagar på V75-banan så många gånger det går varje år. Om det inte går så kör vi på närmsta grannbana.

Jag var på Umeå i helgen, Damklubben där gör ett grymt jobb och har stor del i deras fredagstävlingar, 100.000 kronor till vinnaren i tre lopp. Kvalitén sviktade markant och framför allt om man jämförde för några år sedan. Sen vaknade jag på lördag, åtta timmar innan jag skulle in till travet…. Tänk om dom haft fredagstävlingarna på söndag istället? Resa upp vid lunch på lördag och hemma i god tid på söndag.

Jag kan snabbt räkna upp ett antal dubbeltrav som skulle må bättre av att ha GS75 på söndagarna istället för fredagstrav dagen före V75, förutom ovannämnda Umeå så har Östersund (Jämtlands Stora Pris), Bergsåker (Sundsvall Open Trot) till exempel perfekta meeting för det ända målet och det finns många fler. Flera har redan dubbeltrav lördag och söndag idag så där blir det logiskt.
Med garanti hade säkert några stortränare som Daniel Reden, Reijo Liljendahl, Roger Walmann och kompani tagit med sig några fina hästar till söndagens GS75-tävlingar om de vetat att kuskeliten är på plats. Därtill kanske Daniel Reden hade startat Delicious och Wild Honey i nåt GS75-lopp då han vetat att Örjan var på plats istället för både kusk och tränare behöver offra en ”vanlig” vardag.

Att alla försöksuttagningar till storloppen skulle bli GS75 vore givet, eliten måste vara på plats även där. 13 eller 14 dagar innan finalen så körs det V75 & GS75 på den banan. Axevalla till exempel har tre V75 dagar, två av dessa blir försök och final helg till Stochampionatet. E3 är klockrent ur den synvinkeln där försöksbanan inte ens är finalbanan. Typ nu när Färjestad kör sina E3 kval på måndagkväll, så vore det logiskt att dom haft V75 på lördag och GS75/E3 uttagningar på söndag. Solvalla V75 på lördag, semifinaler till BC på söndag. Åby kör sina Kungapokalskval nu på fredag och sen är det låååång väntan till V75 på lördag.

Det kommer bli några helger som inte går att ha V75/GS75 på samma bana men då är mitt förslag enligt följande: typ har Dannero och Solänget fått V75 varannat år, naturligtvis skulle GS75 ligga på den banan som inte har V75 det året och vice versa året efter. Eliten på plats och bara sju mil mellan banorna.
Hagmyren/Bollnäs, Momarken/Årjäng, Kalmar/Tingsryd, Jägerso/Charlottenlund (Copenhagen Cup) är logiska V75/GS75 helger när inte V75 banan kör söndag. Bussar går mellan dessa banor (det kostar inte många kronor, men är en jäkla service) Det kommer även kunna bli bättre ekonomi för Kanal75/ATG med tv-team med flera att med en resa få två dagars jobb gjort.

Tycker därtill ATG skulle kunna vara en resesamordnare med mindre plan som åker upp lördag lunch och hem söndag eftermiddag, dessa plan kan landa på mindre flygplatser och det finns med garanti ett helt gäng olika stora plan som stora företag använder under vardagarna som är lediga under helgerna. Dom ska alltså inte betala för flygresan utan bara vara ”resebyrå” och typ måndag/tisdag så vet de storleken på planen. Kuskar och tränare i första hand men övriga platser kan säkert med lätthet säljas ut. Vilket även skulle passa Kanal75:s personal, såväl fast som inhyrd.

Fördelar
•    Kostnadseffektivt både för aktiva och arrangörer.
•    Dubbelt så mycket jobb på kort tid.
•    En resa för två arbetsdagar
•    Elit på plats
•    Stan/regionen lever upp den helgen.
•    En sportsligt höjning för GS75, troligen även omsättningsmässigt.
•    Lättare för bredd att komma fram måndag, tisdag, torsdag, fredag
Nackdelar
•    Uppstallning på vissa banor (de flesta klarar det redan nu)
•    Hittar säkert nån sann byråkrat…

***

Vi kan ju inte ha en Svantes Tankar utan att nämna en restaurang.
Vi var på Restaurang Aloe i Alvsjö.
Låg ”bakom” en av kockarnas mammors inrednings butik (gamla Konsum) så den var inte så lätt att hitta men bra restauranger blir ju fulla ändå 😉

Det var fast meny på 15-16 rätter till ett rimligt pris för vara ”fine dining”.
Maten var mycket bra, lagom överraskningar med tydliga bra smaker.
Tycker ibland dom här fina restaurangerna överdriver smakkomber och ska överraska oss så mycket så det ibland blir ”overkill” och man nästan inte vet vad man äter, men grabbarna på Aloe hade helt klart rätt känsla för det i min smak.
Personalen mycket smidig och bra.
Aloe kan varmt rekommenderas!

Priset blev lite högre än den restaurang nota som min pappa kom å visade från 1954 😎

Svante – er man i framtiden

Andra raka för Wilderness

Global Wilderness utvecklas fint och tog andra raka Solvalla-segern för Erik Adielsson. Wilderness öppnade bra bakom bilen och satt i spets omgående, men fick en pigg häst utvändigt och Adielsson valde att släppa. 500 kvar rundades ledaren och Wilderness fick ny rygg att gå i. När Adielsson vred ut på upploppet galopperade konkurrenten och segern … Läs mer

Staket för Lars

Global Withdrawl forsätter på den rätta vägen och för femte gången i följd tog sig treåringen till vinnarcirkeln. Från innerspår höll Withdrawl ledningen och när övriga gjorde bort sig till höger och vänster blev det en ren uppvisning. Även om Global Withdrawl möjligtvis slet lite med underlaget fanns det gott om krafter kvar när han … Läs mer

Djorka bara bäst i Örebro

Djorkaeff Sisu har sin akilleshäl första 100 meterna då han är allt annat än snabb i benen. Ulf Ohlsson höll honom på rätt köl, men det blev sjätte utvändigt. När tempot var 1.11,5 första halvvarvet växte hårremmen på Djorkaeff Sisu som fick sätta fart i tredjespår 1.250 meter före mål. 500 kvar satt han utvändigt … Läs mer

Crazy Man från spets

Crazy Man Ås har haft lite motivationsproblem, men när han kom till ledningen på Solvalla bet han i fint hela vägen. Ulf Ohlsson fick förvisso sitta och ”meta” på Crazy Man Ås som höll huvudet först till mål på 1.17,9/2.140 meter. – En stor flemgatisk häst som tittade på mycket annat under vägen, sade Ulf … Läs mer

Välkomna ombord!

Vi har fått in två nyförvärv i veckan. Zoreen är ett tvåårigt sto som närmast kommer från Olle Elfstrand. Mamma Laureen tog 1.12,1-rekord och tjänade 220.000 kronor. Hon inledde karriären hos Henrik Lundell i USA innan import till Sverige. Zoreen är hennes första avkomma. Mormor Clareen travade 1.11,7 och var nästan miljonärska. Främsta avkomman är … Läs mer